Sprzedaż na Allegro – od czego zacząć?

sprzedaż na allegro

Sprzedaż na Allegro to pomysł na życie dla bardzo wielu osób i firm. To szansa na start w biznesie dla początkujących oraz okno na świat dla osób mieszkających w małych miejscowościach i na wsi. Sprzedaż na Allegro – pomysł wydawać by się mogło prosty, ale czy zarabianie na tym portalu aukcyjnym faktycznie jest takie łatwe? Niestety, jak każdy biznes i ten wymaga świetnego przygotowania. Nie chodzi mi o sprzedawanie na Allegro od czasu do czasu, pozbywanie się starych rzeczy czy nietrafionych prezentów. Chcę tutaj omówić zawodową sprzedaż na Allegro, jako konkretny pomysł biznesowy. Sprzedawać na Allegro może prawie każdy, sukces osiąga jednak tylko część sprzedających, a bardzo nieliczna garstka dochodzi do spektakularnych rezultatów. W tym poście napiszę jak zacząć, jak wyszukać dostawców i jak zorganizować sprzedaż, a w kolejnych przedstawię różne strategie sprzedaży na Allegro i postaram się przekazać cenne wskazówki wynikające z moich obserwacji oraz doświadczeń zdobytych podczas siedmiu lat sprzedaży na Allegro.

Od czego zacząć sprzedaż na Allegro krok po kroku

1. Wybierz produkt do sprzedaży.

To pierwszy i kluczowy krok. Najpierw powinieneś sprawdzić czy produkt, który planujesz sprzedawać na Allegro jest już tam obecny, jak wielu sprzedawców go oferuje i czy jest popularny, a konkretnie czy ta popularność produktu, przekłada się na dużą jego sprzedaż. Jeżeli produkt jest już dostępny i dobrze się sprzedaje, to znaczy, że również Ty możesz go sprzedawać z sukcesem pod warunkiem, że uda Ci się zaoferować co najmniej tak samo dobre warunki sprzedaży, jak najlepsi sprzedający w danej kategorii produktowej. 

Istotną sprawą jest wybór spośród takich produktów, które nadają się do sprzedaży internetowej. Nie wszystkie produkty, ze względu na swoje właściwości, gabaryty czy przepisy prawa mogą być przedmiotem sprzedaży w internecie

Większość sprzedających, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z Allegro uważa, że jeśli coś się sprzedaje i oferowane jest przez wielu allegrowiczów, to gwarantuje to sukces. Niestety nie jest tak do końca. Czy myślisz, że jako nowy sprzedawca, bez doświadczenia i z ograniczonym kapitałem, możesz pokonać konkurencję, która działa tam od lat i obraca potężnymi kwotami? Niewątpliwą zaletą takiego podejścia jest informacja jaką dostajesz z rynku: produkt sprzedaje się w dużych ilościach, czyli trafiony. Wystarczy być lepszym od konkurencji i sukces gwarantowany. Teoretycznie proste, praktycznie nieosiągalne dla początkujących, którzy muszą się zmierzyć z silną i doświadczoną konkurencją. Niezaprzeczalna korzyść – wiesz co się sprzedaje. A co się sprzedaje możesz sprawdzić tutaj.

Część sprzedających próbuje iść inną drogą. Wyszukują sobie nisze, które albo nie są jeszcze w ogóle spenetrowane, albo takie w przypadku których produkt jest już obecny, ale śladowo i gdzie konkurencja jest mała, wręcz znikoma. Takie podejście nie da Ci odpowiedzi, którą masz łatwo dostępną w przypadku sprzedaży popularnych rzeczy, ale za to da Ci szansę zaistnienia i zbudowania mocnej pozycji na rynku, który jeszcze nie jest opanowany. Będziesz miał mniejszą konkurencję i szansę na wyższe marże.

Wybór należy do Ciebie. Obie drogi mogą prowadzić do sukcesu, obie wymagają pracy, odpowiedniego podejścia i ciągłego dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. 

 

sprzedaż na allegro

 

2. Wyszukaj dostawcę towaru.

Ten etap jest niesłychanie ważny. Może zdecydować o sukcesie całego przedsięwzięcia. Jeżeli towar, który chcesz sprzedawać na Allegro kupisz od niewłaściwego dostawcy, to wszystkie Twoje wysiłki mogą zostać zniweczone. Niewłaściwy dostawca to nie tylko taki, który dostarcza produkt nieterminowo czy nieodpowiedniej jakości, ale też taki, który może być punktualnym i rzetelnym partnerem, ale ceny jakie oferuje nie są konkurencyjne w porównaniu do tych sprzedawców, którzy sprzedaż na Allegro rozpoczęli przed Tobą,

W sytuacji, gdy zdecydujesz się działać w obszarze niszowym nie będzie to może tak kluczowym elementem, ale na rynku produktów popularnych nie uda Ci się osiągnąć dobrych wyników sprzedaży, jeśli ceny jakie zaoferujesz będą wyższe niż te, które oferuje konkurencja.

Jak wyszukać dostawcę? Sposobów jest bardzo dużo, np.

  • branżowe targi dla danego produktu
  • wywiad gospodarczy poprzez raport wywiadowni czy innej wyspecjalizowanej firmy
  • nawiązanie kontaktu bezpośrednio z producentem
  • polecenie firmy przez znajomą osobę
  • wyszukanie dostawców w internecie.

Dostawcą może być firma mająca siedzibę w Polsce lub za granicą. W przypadku firm zagranicznych, spoza obszaru Unii Europejskiej, sprawdź obowiązujące stawki ceł i podatków czy ewentualnych innych opłat celnych. Tutaj dodatkowo będziesz musiał przejść przez wszystkie formalności importowe, które przynajmniej na początku możesz powierzyć jednej z agencji celnych, co będzie jednak wiązać się z dodatkowymi kosztami. Wszystkie opłaty celne, podatkowe i manipulacyjne musisz uwzględnić w kalkulacji cenowej żeby uniknąć przykrych niespodzianek.

Po wyborze dostawcy powinieneś sprawdzić podstawowe zasady współpracy:

  • warunki płatności
  • warunki dostawy
  • sposób dostarczenia towaru
  • czas realizacji zamówienia
  • minimalne ilości wymagane przy składaniu zamówień
  • sposób pakowania i znakowania towaru
  • ewentualne dokumenty towarzyszące typu atesty, certyfikaty, itp
  • sposób załatwiania reklamacji.

W przypadku dostaw z zagranicy dodatkowo musisz ustalić walutę w jakiej będzie odbywać się transakcja.

3. Ustalenie sposobu dostarczania towaru.

Zamówiony towar musisz w jakiś sposób dostarczyć swoim klientom. Im więcej opcji wysyłki zaproponujesz, tym większe szanse na uzyskanie zamówień. Nie każdy rodzaj sprzedaży wymaga fizycznej wysyłki. Np. sprzedaż ebooków lub kodów do gier komputerowych nie wiąże się z wysyłką towaru, ponieważ klient otrzymuje zamówiony produkt drogą mailową. Większość towarów wysyła się jednak w tradycyjny sposób.

Podpisz umowę z Pocztą Polską, zainteresuj się paczkomatami i wybierz firmę kurierską z której usług będziesz korzystał. W tym wypadku najlepiej skontaktuj się z kilkoma firmami, sprawdź ich ofertę i oceń, która będzie dla Ciebie najkorzystniejsza, przynajmniej na początku działalności.

Niektóre firmy kurierskie oferują abonamenty w ramach których możesz wysłać określoną liczbę przesyłek. Inne wymagają deklaracji określonej liczby wysyłek w skali miesiąca, żeby uzyskać upusty cenowe, które pozwolą Ci zaoferować wysyłki w cenach zbliżonych do konkurencji. Kupujący przykładają bardzo dużą wagę do kosztów wysyłki, zwłaszcza przy sprzedaży tańszych rzeczy, gdzie koszty wysyłki mogą stanowić kilkanaście lub więcej procent wartości całego zamówienia.

Podpisanie umów z Pocztą Polską czy firmami kurierskimi daje Ci nie tylko ceny niższe od standardowych oraz dodatkowe upusty uzależnione od ilości wysyłek, ale też dostęp do specjalnych programów obsługi wysyłek. Dzięki nim masz możliwość śledzenia wysyłek, gromadzisz wszystkie dane adresowe klientów, możesz sprawdzić historię wysyłek, wysłać klientowi powiadomienie mailowe o nadaniu przesyłki wraz z jej numerem, itd. 

 

sprzedaż na allegro

 

4. Ustal sposób przechowywania towaru.

Towar, który będziesz sprzedawać na Allegro możesz przechowywać u siebie w mieszkaniu, wynajętym lokalu lub własnej firmie i mieć go do dyspozycji ‚od ręki’. To znaczy, że towar kupujesz na własne ryzyko i magazynujesz go. Takie rozwiązanie daje Ci bardzo ważną korzyść, a mianowicie umożliwia błyskawiczną realizację zamówienia, ponieważ towar masz u siebie i możesz wysłać natychmiast po otrzymaniu zamówienia. Większość klientów liczy na szybką wysyłkę i posiadanie towaru to niewątpliwy plus. Wadą tej metody jest ryzyko zakupu ‚nietrafionego’ towaru. Taki towar może zalegać w magazynie, a to oznacza zamrożenie Twojego kapitału. Jeśli towar zalega zbyt długo i nie ma widoków na jego sprzedaż, obniż jego cenę i pozbądź się go. Nie jest to miła sprawa, ale daje Ci informację na przyszłość jakiego towaru należy unikać podczas dokonywania kolejnych zakupów. Metoda prób i błędów jest nieodłączną cechą handlu.

Innym sposobem jest sprzedaż towaru, którego faktycznie nie masz jeszcze u siebie. Wystawiasz aukcję sprzedaży na Allegro i czekasz na zamówienia. W momencie kiedy otrzymujesz zamówienie, kupujesz towar od swojego dostawcy z którym oczywiście wcześniej ustaliłeś wszystkie warunki i zasady dokonywania zakupów.

Zaletą tej metody jest niewątpliwie brak angażowania własnych środków pieniężnych w towar, wadą zaś jest wydłużony termin realizacji zamówień. Klient będzie musiał zazwyczaj poczekać dłużej na towar. Wystawiając aukcje musisz oczywiście klienta o tym uprzedzić i podać orientacyjny czas realizacji. Sprzedaż na Allegro w taki sposób możesz spowodować utratę tej części klientów, którzy będą chcieli mieć towar u siebie szybko i z góry wykluczają dostawców nie mających towaru dostępnego ‚od ręki’.

Jeżeli Twój dostawca znajduje się blisko Twojego miejsca zamieszkania czy prowadzenia działalności, to możesz odbierać od niego towar osobiście po otrzymaniu zamówień i klient nawet nie zorientuje się, że handlujesz towarem, którego nie masz fizycznie w swoim magazynie. Jednak gdy Twój dostawca ma siedzibę w odległym miejscu, a dodatkowo jeszcze potrzebuje kilka czy kilkanaście dni na przygotowanie dostawy, to sposób sprzedaży towaru bez jego posiadania nie będzie łatwy. W przypadku zagranicznych dostawców będzie jeszcze trudniejszy, choć nie będzie wykluczony. 

Tutaj kilka uwag odnośnie sprzedaży w formie tzw. dropshippingu. Ta forma sprzedaży jest coraz bardziej popularna na świecie i również obecna w Polsce. Polega nie tylko na tym, że sprzedajesz towar, którego nie masz u siebie fizycznie, ale w ogóle cały proces realizacji zamówienia przenosisz na dostawcę towaru. Krótko mówiąc Twoim zadaniem jest tylko i wyłącznie zdobycie zamówień. Całą resztą zajmie się dostawca z którym współpracujesz właśnie w formie dropshippingu. Sprzedaż na Allegro staje się w ten sposób znacznie prostsza.

Zalety dropshippingu:

  • brak własnego magazynu
  • brak angażowania własnego kapitału
  • brak kosztów obsługi zamówień
  • brak pracowników do obsługi wysyłek
  • możliwość zaoferowania bardzo szerokiego asortymentu produktów
  • możliwość zaoferowania produktów od wielu różnych dostawców.

Sprzedaż na Allegro w formie dropshipping wydaje się być rozwiązaniem idealnym, zwłaszcza dla początkujących sprzedawców, którzy nie mają wiele pieniędzy na start lub nawet jeśli je mają, to nie chcą ryzykować zakupu nietrafionego towaru.

Dodatkową zaletą może być połączenie pracy na etacie z własnym biznesem: pracujesz normalnie, po powrocie z pracy sprawdzasz stan zamówień, odpowiadasz na zapytania mailowe klientów, wprowadzasz nowe produkty do swojej oferty, itd. Zamówienia przekazujesz swoim dostawcom, a oni realizują wysyłki od siebie.

Niewątpliwą wadą tej metody sprzedaży jest możliwość przejęcia Twoich klientów przez dostawcę. Twoi dostawcy otrzymują pełne dane klientów i w związku z tym mogą w przyszłości zaoferować swoje produkty bezpośrednio klientom, z pominięciem Twojego udziału. 

W kolejnym poście opiszę niektóre ciekawe strategie sprzedaży, stosowane na portalach aukcyjnych takich jak Allegro. Napiszę też o strategii budowania własnej marki i własnym sklepie internetowym

 

Zapraszam do dyskusji, komentowania, zadawania pytań na które chętnie odpowiem i zachęcam ponownie do wpisania się na mój newsletter.

 

 

 

3 komentarzy… add one
  • Odpowiedz Piotrek 20 listopada 2016, 17:56

    Największym fenomenem allegro jest to, że nawet dziś gdy jest tam tak dużo ofert nadal jest to pewniak jeśli chodzi o szanse na sprzedaż. eBay mimo tego, że duży to nie daje rady się przebić na polskim rynku. Chyba tylko jakaś katastrofa mogłaby to zmienić.

    • Odpowiedz Artur Staśko 21 listopada 2016, 20:03

      Na razie tak to wygląda, ale wejście Amazona do Polski może sporo zmienić.

  • Odpowiedz Michał 22 marca 2017, 09:19

Napisz komentarz

Wolność finansowa? Proszę zapisz się!

autoresponder system powered by FreshMail